Przykłady sztuki w inwestycji
Mozaika
W lobby najwyższego budynku w Unii Europejskiej Varso, u zbiegu ulicy Chmielnej i alei Jana Pawła II w Warszawie, powstała kompozycja ceramiczna, na którą składa się 1800 ręcznie wykonanych kafli. Mozaika wykonana przez Krystynę Kaszubę-Wacławek zajmuje powierzchnię 320 metrów kwadratowych i stanowi przykład sztuki w inwestycji ujętej w przestrzeni usługowo-biurowej.
Szklana mozaika
Pasaż Róży 🥀 w Łodzi zachwyca pomysłowością jednocześnie skrywając tragedię. Autorką projektu jest Joanna Rajkowska znana m.in. z umieszczenia w Warszawie palmy na Rondzie de Gaulle’a i dotleniacza na Placu Grzybowskim.
Fasady łódzkich kamienic pokryte zostały szklaną mozaiką, z której wyłania się motyw róży. Róża to również imię córki artystki, która na skutek choroby doświadczyła dramatu bycia niewidomą. Ostatecznie dziecko odzyskało częściowo wzrok, jednak jak widać cała sytuacja mocno odcisnęła się na artystce, która swoim projektem wymusiła na oglądających nie tylko zachwyt procesem i efektem stworzonego dzieła, ale i refleksję nad magią, a nawet cudem widzenia. Kawałki szkła odzwierciedlać mają siatkówkę oka oraz symbiozę pomiędzy oczami i mózgiem.
Szklana mozaika to ważne dzieło na mapie sztuki w inwestycji. Dzięki poznaniu historii dzieła, jako widzowie i obserwatorzy, uczymy się dostrzegać jak wiele różnorodnych bodźców może stanowić inspiracje dla artysty oraz jak wrażliwe są to istoty.
Mural
U zbiegu Alei NMP oraz ul. Dąbrowskiego w Częstochowie spotkamy jeden z murali projektu Tomasza Sętowskiego odwołujący się do motywu Wieży Babel. Warto odnotować tego surrealistycznego artystę. W jego dziełach odnaleźć można inspiracje miejsca, z którego pochodzi W literaturze motyw Wieży Babel odnosi się do żyjących na ziemi Sennaar potomków Chama syna Noego, który dał nazwę narodowi i językowi Hebrajskiemu. Naród ten wynalazł cegłę oraz kleisty ił. Pyszni ludzie postanowili wybudować wieżę na tyle wysoką, aby móc zobaczyć jak mieszka sam Bóg. Byli dumni ze swoich osiągnięć technicznych i technologicznych oraz rozumu. W końcu Bóg postanowił ich ukarać mieszając im języki. Odtąd nikt nie mógł się porozumieć. Miasto opustoszało, a niedokończona wieża popadła w ruinę. Pamiętajmy o pokorze nie tylko analizując dzieła polskich artystów. Wspierajmy różne formy dzieł sztuki, również murale jeśli ich wykonanie odzwierciedla wysoką jakość.
Pisklę
Joanna Rajkowska jest już obecna w 3 odsłonach w Warszawie. Każda jest inna. Plac Grzybowski jako dotleniacz dla lokalnych mieszkańców. Palma jako punkt orientacyjny na osi wzroku generała de Gaulle'a. A teraz jajo drozda w kolorze indygo na Placu 5 Rogów. Odnowiony plac stał się miejscem wręcz intymnym dzięki spowolnieniu ruchu, ławeczkom z drewna i posadowieniu jaja w tym gnieździe. Widz zatrzymuje się tutaj na chwilę. Słucha głosu embriona i idzie dalej. Artystce udaje się dzięki temu zbudować tożsamość miejsca w anonimowej przestrzeni. Udomawia plac miejski wielkiej metropolii. Rajkowska osiąga dzięki temu niepowtarzalną trwałość swoich dzieł. W materiale i w emocjach.
Nowy Nikiszowiec
Płaskorzeźba Daniela Kalińskiego w Nowym Nikiszowcu w Katowicach, z wieloma zasłużonymi nagrodami, stanowi przykład sztuki w inwestycji, niewątpliwie udanej współpracy artystów, architektów i inwestora. Z uwagi na nieco ukrytą ekspozycję w warunkach jesienno-zimowych i w ograniczonej widoczności dzieło trudno dostrzec i wyłowić z podcieni osiedla. Zapewne o takiej lokalizacji dzieła zadecydowała chęć uzyskania trwałości i odporności na warunki atmosferyczne samej faktury płaskorzeźby.
Przestrzeń przemysłowa
Ekologiczna spalarnia śmieci w Spittelau, Wiedeń, należąca do zakładów ciepłowniczych Fernwärme Wien GmbH. W latach 1988–1992 architekt przekształcił nieatrakcyjną, przemysłową konstrukcję w bajkową budowlę przypominającą meczet, która stała się jedną z głównych atrakcji turystycznych Wiednia. Minaretowa kolumna została przemalowana na kolor błękitny i ozdobiona złotą kopułą w kształcie cebuli, na wysokości 100 metrów nad ziemią. Obok w ogrodach Uniwersytetu Wiedeńskiego stoją ule i zbierają się pszczoły. Miejska idylla.
Wieża ciśnień Torus
Obiekt nie tylko funkcyjny ale i ciekawy konstrukcyjnie, zmieniający charakter otoczenia i górujacy nad Parkiem Nauki Torus - wieża ciśnień w Ciechanowie. Zbiornik wyrównawczy zaprojektowany przez warszawskiego architekta J. M. Bogusławskiego w 1972 r. przy współudziale konstruktora dr. J.Wilbika, S.Gajowniczka oraz B. Szczeszeka. Technologię opracował inż. Stanisław Majkowski. Projekt opracowano w Biurze Projektowo-Badawczym Budownictwa Miastoprojekt Mazowsze w Warszawie przy współpracy Politechniki Warszawskiej. Jak dowiedzieliśmy się podczas zwiedzania Parku konstrukcja powstawała nie tyle na podstawie projektu co metodą prób i błędów. Miejsce odzyskało blask i znaczenie w 2017 roku kiedy rozpoczęto rewitalizację budowli.
Portal The World Geography umieścił ciechanowski zbiornik na miejscu w rankingu najbardziej niezwykłych wież ciśnień na świecie.